Overview
°1964, Leuven (BE)
Lives and works in Leuven, Belgium

Gevonden materialen zijn grondstoffen zonder bepalende vorm voor Hilde Overbergh. Ze schakelt ze in om zichtbaar te maken hoe we omgaan met de dingen en hoe we zoeken naar evenwicht in onze confrontatie met obstakels. 

Tijdens Overberghs hervormingsproces komt zowel een niet-rechtlijnige artistieke als een menselijke zoektocht tot uiting. Haar collages zijn gelaagde en versnipperde objecten, die net als gedachtenflitsen enkel fragmenten overhouden. 

Als een lappenpopreconstructie van onszelf rijgt Overbergh  de losse delen weer aaneen, terwijl de opeengestapelde  dimensies het onzekere, de twijfel en de verwarring van ons

dagelijks bestaan echoën.

 

De reeks Hypnosis of Time (2023) is ontstaan door de papierkoek die na een jarenlange opeenstapeling van aankondigingsposters, lijm en regen op afficheborden groeit. In deze spontaan ontstane klompen papier-maché zag Overbergh sculpturale mogelijkheden en ze nam ze mee naar haar atelier. Daar weekte ze de stukken in water, om ze daarna verder te scheuren en terug aan elkaar te lijmen. Het papier is materiaal met een geschiedenis. De aankondigingen die voorbij zijn,  tonen een cumulatie van gestolde tijdsmomenten.

Overberghs neiging tot het recupereren van materialen heeft wortels in haar kindertijd. Op de boerderij waar haar grootouders woonden, herstelde haar grootmoeder met een neus voor improvisatie alles wat ze maar kon. Die attitude heeft zijn weg gevonden in Overberghs aaneen naaien, nieten, opspannen en uit elkaar halen. Het belang van deze acties zien we in werken  zoals A Drop of Water Falling Without Respite (2017), 

The Theory of Everything (2016) en Social Crazy (2022), waar de zeef haar penseel wordt. De achteraf toegekende en weloverwogen titels vervagen de abstractie en zorgen ervoor dat de werken weer dichter bij onze gevoelswereld komen.


 

Hilde Overbergh sees found items as raw materials without a predetermined shape. She employs them to visualise how we deal with what life throws at us, and how we are on a constant lookout for balance in our day to day confrontations with difficulties. Overbergh’s practice of reshaping gives expression to a search that’s both artistically non-linear and human. 

Her collages are layered and dispersed objects, which, like flashes of thoughts, only retain fragments. Like a rag doll reconstruction of ourselves, Overbergh strings the loose parts back together, while the uncertainty, doubt, and confusion of our daily existence is echoed by an accumulation of dimensions.

The series Hypnosis of Time (2023) was inspired by the  caked-up paper lumps that grow on poster panels after years of accumulating paper, glue, and rain. Overbergh saw sculptural possibilities in these spontaneously developed chunks of papier mâché. She brought the pieces to her studio, where they were soaked in water before tearing them further and glueing them back together. This paper has a history. The announcements that have passed show a buildup of solidified junctures.

Overbergh’s propensity to recover material is rooted in her childhood. At the farm where her grandparents lived, her grandmother, with a knack for improvisation, repaired everything she could. That attitude lives on in Overbergh’s sewing, stapling, stretching, and dismantling. The importance of these actions can be seen in compositions such as A Drop of Water Falling Without Respite (2017), The Theory of Everything (2016), and Social Crazy (2022), where the stencil becomes her paintbrush. The subsequently assigned and well-considered titles blur the works’ abstraction, and allow for a bond with our emotional world.

text : Yasmin Van ‘tveld, June 2023

 
 
 
 
 
Biography

SOLOTENTOONSTELLINGEN

  • 2023 Le Musée Ornithologique a ferme ses portes - group show - Buktapaktop, Brussels (B)

  • 2023 Ballroom Blitz - solo exhibition - Ballroom Gallery Brussels (B)

  • 2022 ART BRUSSELS Tour &Taxi , Brussels/ Gallery Zwart Huis (BE)

  • 2020 ZINTUIN Hilde Overbergh / Alice Vanderschoot, Salon Blanc, Oostende (BE) curator - Els Wuyts

  • 2019 Don’t Let Anyone Ever Dull Your Sparkle, Gallery Zwart Huis, Brussel (BE)

  • 2017 Reframed, The Whitehouse gallery, Leuven (BE)

  • 2016 Screen, KABK, Oudenaarde (BE) curator - Philippe Braem

  • 2016 "(TUSSEN)plaats, WOOT, Antwerpen (BE)

  • 2015 "vorspulen-zwischenspulen-klarspulen", CB1 gallery, Los Angeles (US)

  • 2014 100% Synthetic, galerij Kusseneers, Brussel (BE)

  • 2011 Repositioning basics, CB1 gallery, Los Angeles (US)

  • 2010 CC De Bogaard, Sint-Truiden (BE)

  • 2009 Down the rabbit hole, CC Hasselt (BE)

  • 2009 Kulturama, Protected, Romaanse poort kapel, Leuven (BE)

  • 2008 EXIT 08, Hasselt (BE)

  • 2008 Domestic affairs, Tweebronnen, Leuven (BE)

GROEPSTENTOONSTELLINGEN

  • 2018 Grote prijs Ernest Albert exhibition, Mechelen (BE)

  • 2018 Folding & Folding, Rooberoo Mansion gallery, Teheran (IR) curator - Atefeh Khas

  • 2017 Where form meets art, Antwerpen (BE) curator - Occassionele Ontmoetingen

  • 2017 Hilde Overbergh , Zwart Huis, Knokke (BE)

  • 2016 Do boomerangs always come back? Oud-Rekem (BE) curator - Annemie Vanlaethem

  • 2015 "Accommodating the mess", Espace des arts abstraits, Parijs (FR)

  • 2015 A Belgian politician, Marionne De Cannière galerij, Antwerpen (BE)

  • 2014 Opening the white house gallery, Lovenjoel (BE)

  • 2013 Ik zie, ik zie, CIAP, Hasselt (BE)

  • 2013 Crossing the lines again, The Workplace, Antwerpen (BE)

  • 2012 Manifesta parallel, Mad faculty selection, Genk (BE)

  • 2011 BAH, Pop Up Gallery, Leuven (BE)

  • 2010 Not just a shelter, Mc Nish gallery, Oxnard (US)

  • 2010 For your pleasure, CB1 gallery, Los Angeles (US)

  • 2010 The Story of O, Ben Maltz gallery, Los Angeles (US)

  • 2009 Rodenbach Awards exhibition, De Markten, Brussel (BE)

  • 2008 Glocal Affairs, Maastricht (NL) curator - Ad Himmelreich

  • 2008 Betrekkelijk rustig, Oud-Rekem (BE) curator - Annemie Vanlaethem

  • 2004 Fine Arts Prize Vlaams-Brabant 2003, Leuven (BE)

  • 2004 Painting and photography through the contemporary eye, Dobiacco (I)

NOMINATIES

  • 2018 Grote prijs Ernest Albert, Mechelen (BE)

  • 2009 Laureaat Rodenbach Fonds Award (BE)

  • 2008 Wanatoe prijs, Limburg (BE)

  • 2003 Provincie prijs Vlaams Brabant (BE)

  • 1999 Provincie prijs Vlaams-Brabant (BE)

  • 1997 Laureaat Dirk Bouts prijs, Leuven (BE)

  • 1990 Grand Concours International de Peinture (LUX)

  • 1989 Laureaat Armand Hammer Award, Los Angeles (US)

COLLECTIES

  • Belfius Collection

  • Aankoop van 3 werken door de Vlaamse Gemeenschap ondergebracht in de permanente collectie van Museum M Leuven (BE)

  • -Province Vlaams Brabant

  • -private collections

Exhibitions
Enquire

Send me more information on HILDE OVERBERGH

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.