JO VAN RIJCKEGHEM
Born in 1967 in Waregem, Belgium
Lives and works in Bassevelde, BE
For 20 years, Jo Van Rijckeghem has been creating murals, multi-layered constructions in which, by combining various types of discarded materials, he creates new compositions. Referring to the word ‘assemblage’, which is derived from the French ‘assembler’ meaning ‘to collect’ or ‘to put together’, Van Rijckeghem collects, like a beachcomber, the things that he comes across. He combines, balances and is inspired by the countryside that surrounds him.
The landscape, the rows of trees, the ploughed fields, these define the rhythm of his poetical imagery. He fashions sculptures with materials forgotten in the folds of time. They are remnants that have something to tell, that contain a history within and that appeal to the viewers’ imagination due to their own memories. The act of contemplation by the viewer enables Van Rijckeghem’s work to unfold and become complete.
The artist captures the countryside where he lives and works with an instinctive interplay of materials. He uses a combination of wood, brass, resin and rubber. These are materials that have been used by people throughout the ages, natural materials. For example, resin is produced by specific trees when the bark of their trunk is scarred and rubber is made from the sap of, among others, the Brazilian rubber tree.
The warm golden yellow of brass is symbolic of the perfection, the unrivalled beauty of the sun. This material is frequently used in industrial applications, but also in interior decoration. In this way, Van Rijckeghem underlines the interplay between inside and outside, between nature and culture.
For this artist, the filthiest piece of wood is the most fascinating. Like that piece of tree that is over 500 years old. Van Rijckeghem first lets nature do its work and then manipulates these materials by scratching, chopping, burning and grinding. Referring to ploughed strips of farmland, the artist seeks to interpret nature’s rhythm by such manipulation, which is a never-ending quest to find a balance between nature and culture. In his pursuit to achieve the ideal black colour, he burns wood and then mixes it with rubber. It reminds you of the thick, wet clay after heavy rain.
In his landscape paintings, Jo Van Rijckeghem expresses nature in its very essence, in a poetry of materials, in fertile and infertile fields that await the viewer’s gaze.
Jo Van Rijckeghem maakt al 20 jaar wandsculpturen, gelaagde constructies waarin hij gevonden materialen samenvoegt tot nieuwe composities.
Naar het woord ‘assemblage’, dat afgeleid is van het Franse ‘assembler’ en ‘verzamelen’ of ‘samenvoegen’ betekent, sprokkelt Van Rijckeghem als een strandjutter de dingen die hij op zijn weg vindt. Hij combineert, balanceert en laat zich daarbij inspireren door het hem omringende platteland.
Het landschap, de rijen bomen, de omgeploegde akkers dicteren het ritme van zijn poëtische beeldtaal. Hij beeldhouwt met materialen vergeten in de plooien van de tijd. Het zijn sporen die iets te vertellen hebben, die een geschiedenis in zich dragen en die met hun geheugen de verbeelding van de toeschouwer aanboren. De toeschouwer, bij wiens gratie
Van Rijckeghems werk zich ontvouwt en voltooit.
Met een instinctief spel van materialen verbeeldt de kunstenaar de boerenbuiten, waar hij woont en werkt. Hout, messing, hars en rubber past hij bij elkaar. Het zijn materialen die al eeuwenlang gebruikt worden door de mens, natuurlijke materialen. Zo wordt hars geproduceerd door bomen wanneer de bast van hun stam beschadigd is en wordt rubber vervaardigd uit het sap van o.a. de Braziliaanse rubberboom.
Het warme goudgeel van messing symboliseert het volmaakte, het onovertreffelijke van de zon. Het is een materiaal dat veelvuldig gebruikt wordt bij industriële toepassingen, maar ook bij verfraaiing van het interieur. Op die manier onderstreept Van Rijckeghem het spel tussen binnen en buiten, tussen natuur en cultuur.
Het vuilste hout fascineert de kunstenaar het meest, zoals dat stukje boom van meer dan 500 jaar oud. Van Rijckeghem laat eerst de natuur haar werk doen en bewerkt vervolgens haar materialen door te krassen, te hakken, te branden en te frezen. Refererend aan stroken omgeploegde akkers, poogt de kunstenaar met deze manipulatie het ritme van de natuur te vertalen, naar zijn hand te zetten, een nooit aflatende zoektocht naar een evenwicht tussen natuur en cultuur. In zijn streven naar het ideale zwart, verbrandt hij het hout en combineert het met rubber. Het doet denken aan de dikke, natte klei na een regenbui.
In zijn landschapstableaus vertaalt Jo Van Rijckeghem de natuur in haar essentie, in een poëzie van materie, in vruchtbare en onvruchtbare velden die wachten op de blik van de toeschouwer.
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024
-
zonder titel , 2024 Sold
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024 Sold
-
zonder titel, 2024
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023 Sold
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel , 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel, 2023
-
zonder titel , 2020 - 2024 Sold
-
zonder titel, 2020 - 2021 - 2024
-
zonder titel, 2020
-
zonder titel , 2018 - 2023 Sold
solo/duo tentoonstellingen (selectie)
2024
ruimte aan de tijd, Hilde Vandaele Gallery, Watou
2023
Partie, duo met Saar De Buysere, Galerie Tsjeljoeskin, Brasschaat
Land, duo met Saar De Buysere, Poort 8, Gent
2021
sporen van binnen en buiten, duo met Bram Van Breda
Hilde Vandaele Gallery, Watou
2018
BALANS, duo met Katrien Gitsels, Galerie Crelan, Brussel
2017
Huize St. Bonaventura, Gent
2016
David Van Haute, Hong Kong, China
2015
Duo met Wim Nival, Perfect Corrida Art Gallery, Antwerpen
2013
Duo met Antoon De Clercq, Cultuurcentrum, Hasselt
Duo met Jean Decoster, Galerie Link, Gent
2010
Galerie Pinsart, Brugge
Galerie Jan Colle, Gent
Duo met Sigrid Tanghe, Galerij Jan Colle, Gent
2008
Galerie Pinsart, Brugge
Huize St. Bonaventura, Gent
Duo met Tine Deweerdt, De Egelantier, Otegem
2007
In den bouw, Kalken
Werk in privé collecties:
België, Nederland, Frankrijk, Verenigde Staten van Amerika, China
Groepstentoonstellingen (selectie)
2024
Ooidonk Art Festival, Bachte-Maria-Leerne
2023
VERZAMELARTS, Gouverneurswoning, Gent
art for sale, Francis Maere Fine Arts Gallery, Bachte-Maria-Leerne
Voorbij trekkend landschap, De Egelantier, Otegem
2022
LOSS kunstenfestival, Zottegem
Expozee, OC d’Annexe, De Haan
2018
Galerie C. De Vos - Aalst
Houtgeur met Bert De Geyter, Paul Gees,
Jean-Georges Massart, De Koolputten Expo, Waasmunster
2017
Studio Els Jacobs Gallery, Brussel
2015
Centre culturel de Marchin, Marchin
(Re)View, Cultuurcentrum, Hasselt
2014
hs+ design, Lissewege
2013
Lille Art Fair, Lille, Frankrijk
Art Gent, Gent
2012
Art Gent, Gent
Lille Art Fair, Lille, Frankrijk
2011
Suspicious landscapes, Galerie Pinsart, Brugge
Luc Van Middelem Modern & Contemporary Art, Knokke
2010
De bestemming, Hansbeke
Lineart 2010, Gent
AHA 08, Assenede
2008
L’accent bleu, St. Quentin la Poterie, Frankrijk
2005
Galerie Cathy De Vos, Aalst
2001
Galerie Cum Laude, Mol
Out of control VUB, Brussel
OCAS Sidmar, Zelzate
-
JO VAN RIJCKEGHEM
ruimte aan de tijd 30 Jun - 28 Jul 2024 WatouJo Van Rijckeghem beweegt zich in een beeldend verhaal van transformatie, waarbij niet alleen de materialen, maar ook de gelaagdheid van de kunstwerken referenties oproepen. En op het eerste zicht...Read more -
BRAM VAN BREDA - JO VAN RIJCKEGHEM
SPOREN VAN BINNEN EN BUITEN 8 Aug - 5 Sep 2021A common theme in the art of Jo Van Rijckeghem and Bram Van Breda is their fascination for residual materials and their tactility. The closeness of the perceptible world around...Read more